האם מותר לעבור בשבת במקום שיש בו מצלמות אבטחה?

האם מותר בשבת קודש לעבור לכתחילה במקום שבו יש מצלמה, והצילום מוקרן על מסך אלקטרוני, או שיש בזה חשש משום מלאכת כותב.

האם מותר בשבת קודש לעבור לכתחילה במקום שבו יש מצלמה, והצילום מוקרן על מסך אלקטרוני, או שיש בזה חשש משום מלאכת כותב.

תשובה מאת הגאון רבי טל דואר שליט"א

דומ"ץ שכונת רמות

הנה במשנה (שבת קמ.) מבואר שמותר לתת כרשינים [מאכל בהמה] לתוך כברה, וכתב רש"י אע"פ שלפעמים נופלת פסולת, עכ"ל. ומבואר שאם הוא פסיק רישא, אסור. אבל הר"ן כתב אע"פ שתפול פסולת. וכתב הבאה"ל (שיט, ח ד"ה אע"פ) שהר"ן מתיר אפילו בפסיק רישא.

עוד מבואר במשנה שמותר לטלטל את הכברה. ובזה כתב רש"י: אע"פ שהפסולת נופלת מאליה, כמו שכתב הר"ן. ומבואר שהטלטול מותר אפילו בפסיק רישא. ובטעם הדבר כתבו רש"י והר"ן, שההיתר הוא כרבי שמעון שסובר שאינו מתכוון מותר. והדברים צריכים ביאור, הרי רבי שמעון מתיר אינו מתכוון רק כאשר אינו פסיק רישא. ועוד צריך ביאור מה החילוק [לרש"י] בין נתינת הכרשינים לטלטולם.

וביאר הנשמת אדם (יח, ב) שמה שאמרו שמודה רבי שמעון בפסיק רישא שחייב הוא רק כאשר עושה את מעשה המלאכה רק שאינו מכוון למלאכה, וכגון שגורר ספסל שהיא פעולה של חרישה, אלא שאינו מכוון לעשיית החריץ, בזה אע"פ שאינו מכוון, מכל מקום כיון שהוא פסיק רישא, נחשב כמו שמתכוון לעשות בידיים וחייב, כדכתבו הראשונים.

אבל המטלטל את המסננת אינו עושה מלאכה כלל, שהרי אינו מנער את הכברה אלא רק מטלטלה ממקום למקום והברירה נעשית מאליה [כדכתבו הראשונים], בזה רבי שמעון אינו מודה, אלא נחשב אינו מתכוון שמותר אע"פ שהוא פסיק רישא.

ואינו דומה לנותן בתוך מסננת שעושה מלאכת ברירה, שהרי דרך הבוררים שנותנים אוכל ופסולת לתוך המסננת וחלק מהפסולת יורדת, ולכן בזה כתב רש"י שאין היתר אלא באופן שאינו ודאי שתפול הפסולת, אבל אם ודאי תפול הפסולת, אסור משום שהוא פסיק רישא. [והר"ן סובר שאף נתינת הכרשינים אינה נחשבת מעשה]. ומכל מקום כל זה במלאכה דרבנן, שהרי מפורש במאירי שנופלת רק מעט פסולת, שהברירה היא רק מדרבנן.

והנה תמונה שנעשית על מסך על ידי צילום, איסורה הוא רק מדרבנן [הגרי"ש אלישיב זצ"ל ומו"ר הגר"נ קרליץ זצ"ל]. וההולך בדרך אינו עושה שום מעשה אלא עוסק בהליכה, והתמונה על המסך נעשית מאליה, ועדיף מכרשינים בכברה. וכיון שאינו מתכוון, הרי זה מותר אע"פ שהוא פסיק רישא. וכן פסק בחוט שני. אבל אם עומד בפתח של בית, ואין מתירים לו להכנס עד שתראה תמונתו על המסך, הרי זה מתכוון ואסור. וכן פסקו החוט שני והגרי"ש אלישיב זצ"ל והגר"ש ואזנר זצ"ל.

אולי יעניין אותך גם
הירשם
הודע לי על
guest
0 תגובות
הכי ישן
הכי חדש הכי פופולרי
משוב מוטבע
הצג את כל התגובות
עוד כותרות
דילוג לתוכן