מחנכים? קבלו אוסף עצות חכמות ומועילות לתחילת שנת הלימודים

לרגל פתיחת שנת הלימודים רכזנו למחנכים ומורים 8 עצות טובות ומועילות מאת המחנך הותיק הרב ינון כהן שליט"א. מומלץ לקרוא וליישם
פתיחת שנת הלימודים
פתיחת שנת הלימודים

 

להלן נקודות אור וכמה עצות חשובות למחנכים לתחילת שנה"ל, מתוך ספר "מפנקסו של מחנך" הרב ינון כהן שליט"א

1. תפילה

מחנך שרוצה להצליח בעבודתו חייב להתפלל על כך. במיוחד כשמתחילים ללמד כיתה חדשה. זה בדיוק הזמן לפתוח ספר תהלים ולומר כמה פרקים בלב נשבר, להתפלל מעומק הלב ולבקש סעד ממרומים, וכל המרבה הרי זה משובח.

2. בלי איומים

יש מלמדים רבים שמחזיקים בדעה שבימים הראשונים של שנת הלימודים צריך להלך אימים על התלמידים, להכניס בליבם פחד לנהוג בקשיחות, כדי שתהא משמעת חזקה בכיתה. אך הדרך הנכונה היא שילוב, מצד אחד לא להיות חבר של התלמידים, אולם לנהוג בעדינות ובשפה נעימה, ובפרט לאהוב שהם ירגישו שהמחנך אוהב אותם. לא חייבים להתחיל קשוח. חשוב לשאול כל תלמיד מה שמו, ומה הכינוי שלו, היכן הוא מתגורר וכדו'. להחמיא לכיתה באופן קבוצתי, להוסיף: שמעתי מהמחנך של שנה שעברה כמה אתם חבר'המנים ומוכשרים. רואים עליכם אהבת התורה, ואחדות נפלאה, הנכם מכבדים אחד את חבירו. מצטיינים בתפילה, אוהבים לעשות שטייגען… ואומרים סברות טובות בלימוד…

3. משמעת

על המלמד לקבוע קודם תחילת שנה"ל מה הם הכללים החשובים בכיתה, ושעל ידם תהיה משמעת בכיתה. [קצר וקולע!] להקליד את הכללים, לחלק לתלמידים ולהסביר את הכללים, להוכיח שכללים אלו נועדו לטובתם ולצורך התקדמותם, וכיתה בלי משמעת לא ניתן ללמוד ולהתקדם. על המחנך לאכוף בצורה מכובדת ונעימה אולם גם תקיפה את הכללים שקבע. כגון: אין לדבר בשעת השיעור והתפילה. חובת מילוי עבודות. ושמירת זמנים!

התלמידים צריכים להגיע להבנה שהמחנך לא מוותר על אכיפת כללים אלו. ובכך תהיה משמעת איתנה וטובה בכיתה.

4. לאהוב

הדבר פשוט ביותר, "לאהוב את התלמידים". להעביר בכל בוקר מבט אוהב על התלמידים ולומר בלב: כמה אני אוהב אותו, ואותו, ואותו. על המחנך לעשות פעולות לאהוב את התלמידים, כגון: להתפלל בשמע קולנו על תלמיד חלש. לדאוג לשלומו של תלמיד שאינו חש בטוב וכדו'. התלמידים מרגישים אם המחנך אוהב אותם באמת או לא, ותמיד הם בוחנים אותנו בזה.

לכן מחנך חכם ימנע מחיכוך עם התלמידים, ובשעה שתלמיד מאתגר אותו יזכור לענות בחכמה ותבונה, בסבלנות ונתינת כבוד לתלמיד. וכאשר התלמידים יפנימו שהמחנך אוהב אותם, הם יחזירו לו אהבה וכבוד בכפל כפלים. וכשהתלמידים מרגישים שהמחנך אוהב אותם אז דבריו מתקבלים על ליבם, ובכוחו לקדמם במעלות התורה והיראה.

5. מבצעים

בניית מבצעים לתקופה מוגבלת, ורבת תועלת. המבצעים צריכים להיות בנויים בסדר מופתי ובארגון עד לפרט הקטן. להכין את הכרטיסים, ואת כללי המבצע, להסביר היטב את הכללים. והעיקר לבחור בנושא שיועיל להתקדמותם של התלמידים בלימודם ובעבודת המידות. להיות עקבי אחד בירור העומדים בכללים, ובעת התשלום לתת בעין יפה ונדיבה, עם מילות טובות. נזכור להתחשב באלו שהתאמצו ולא רק במצליחים.

6. יום של הקדמות

ביום הראשון לשנת הלימודים לא צריך ללמוד כלום, רק להקדים. נבין לנפשו של הילד, הוא חוזר מחופשה בה התנתק מהמערכת הלימודית, ובכיתה מתחילים חומר חדש שאינו מוכר לו ואין לו בו שום מושג. על המחנך להקדיש הקדמה על נושא המסכת, להכניס את הילד לעולם הנלמד. לדוגמא: השנה נלמד מסכת סוכה, היא מורכבת מחמישה פרקים. אתם יודעים למה צריך לשבת בסוכה? איפה זה כתוב בתורה? ואז יקרא להם את הפסוק ויסביר…

אנו מרויחים בהקדמות אלו שני דברים: מכניסים את הילד לנושא הלימודי, תוך כדי שמגרים את רצונו ללמוד ולדעת, ובזה מסיעים לו להצליח בלימודים. שנית, אנו מוציאים אותו מהאוירה של ימי בין הזמנים והחופשה לעולמה של תורה, מחדשים לו את הקשר עם הלימוד בת"ת.

7. מקום ישיבה

צריך לתת לילדים לבחור בתחילת שנה"ל לבחור היכן רצונם לשבת, וליד מי. לתת הזדמנות לרצון העצמי שלהם. אולם אם המחנך רואה לאחר כמה ימים שזה לא שידוך מוצלח, אפשר להעביר, אבל זה חיב להיות בנחת ולא בכעס או באופן יזום על ידך, לא בגלל שהילד דיבר עם החבר אתה כועס ומיד מעבירו מקום, זה מלמד את התלמיד על לחץ וחוסר ביטחון של המחנך. אולם אם המחנך מגיע למחרת ולפני התפילה נותן פקודה של החלפת מקומות זה מתקבל כאקט חינוכי מחושב והגיוני ולא כתגובה של כעס וחוסר שליטה.

8. להמתיק

חשוב לקבל את התלמידים בחיוך חם ובלחיצת יד. להכין לכל תלמיד ממתק מכובד במקומו, עם כיתוב של "ברוך הבא". על הלוח לכתוב כמה מילות פתיחה. [חשוב להניח דף עם כיתוב של שם התלמיד שיניחו ליד מקומו] וכן בסיום הלימודים בימים הראשונים לחלק ממתק קטן (בפרט בכיתות הנמוכות) ולומר להם בפה: "את הממתק הזה אני מחלק כאות תודה והוקרה לבורא עולם שזיכה אותי ללמוד וללמד כאלו תלמידים נפלאים". "כבר יום שלם אני יושב אתכם, ואני רואה כמה זכיתי שיש לי השנה את התלמידים הכי מיוחדים והכי צדיקים…" בזה המחנך מייצר בליבם אהבה אליו ולמקום הלימודים. וכך נבנה קשר של רב ותלמיד!

וכבר אמרו חכמים "לשון רכה תשבר גרם". יש ילד שקשה לו להסתגל ולשוב ללימודים, אבל ע"י הלשון רכה של המחנך, אותה עקשות נשברת ונעלמת. וכבר כתב באורחות צדיקים (שער החנופה) "מצוה להחניף לתלמידים". וזה ברור כי ילד לומד פי כמה יותר טוב אצל רב שהוא אוהב, לעומת… נכון יעשה המחנך אם בסוף היום הראשון או בימים שאחר כך, יחליף מילה עם כל תלמיד ויזכיר לו מעלה מיוחדת שראה בו.

חשוב לרכוש קשר חם עם התלמידים המשפיעים והמובילים בכיתה, ובכך שהם יהיו קשורים למחנך כל שאר התלמידים ינהגו.

אולי יעניין אותך גם
הירשם
הודע לי על
guest
0 תגובות
הכי ישן
הכי חדש הכי פופולרי
משוב מוטבע
הצג את כל התגובות
עוד כותרות
דילוג לתוכן